Endevinalles guanyadores 2016


FINALIESTES DEL III CONCURS D'ENDEVINALLES

ESC. MARE DE DÉU DEL PATROCINI. CARDONA
Julen Rivas Leal  -  Biel Ruiz Haro  
Ariadna Gener Masas  -  Maria Torres Barco  



SC. JOSEP M. XANDRI. SANT PERE DE TORELLÓ 
Alejandro i Marc Colomer    
 Judit i Abril 

                                                                    



GUANYADORA

DE COLOR BLANC O GRIS 
TINC EL VESTIT,
I PASSEJO PEL CEL TOT PRESUMIT. 
SOC TOVET COM UN COIXí, 
I SI TINC FRED EM FAIG PIPI. 

 Treball col·lectiu de la classe de P5
 ESCOLA ALBIRKA. ARBECA  (LLEIDA) 



MENCIÓ ESPECIAL

Un ull mira per allà
i l’altre mira per aquí,
estic al fons marí.
No tinc una cua normal
la meva és com un espiral.
 
 

 Pol Algué  CI
 ESCOLA GIRA-SOL DE MONTMAJOR 



FINALISTES

TINC DUES ANTENES AL TERRAT 
I QUAN TINC POR M’AMAGO DINS LA COVA.
M’AGRADA TANT ESTAR MULLAT,
QUE EM DUTXARIA  A TOTA HORA. 

 Treball col·lectiu de la classe de P5
 ESCOLA ALBIRKA. ARBECA  (LLEIDA) 


COM UNA PILOTA D’OR,
ENLLUERNO TOT EL MÓN.
I QUAN ÉS HORA D’ANAR A DORMIR,
LA LLUNA BRILLA PER MI. 

 Treball col·lectiu de la classe de P5
 ESCOLA ALBIRKA. ARBECA  (LLEIDA) 


És gran i té ales
però no  té motor.
Quan menja li agrada trencar l’os
d’un animal ben gros.
 

 Lleïr CI
 ESCOLA GIRA-SOL DE MONTMAJOR 


Al camp sóc alt.
Primer sóc verd i després groc,
a punt per anar al foc.
Pim, pam, pum, patapum
ja estic a punt!
 
 

Roger Cols Torrantallé CI
 ESCOLA GIRA-SOL DE MONTMAJOR 


És un animal que menja pastanagues 
i les deixa ben escurades.
 
 

Maria Josefa Navarro Muñoz   CI
 ESCOLA GUILLEM DE CLARAMUNT   


SÓC VOLADOR,
TINC MOLTS COLORS I BONA VEU.
M’AGRADA REPETIR
EL QUE  SENTO DIR.
 

   Alejandro i Marc Colomer   2n
 
ESCOLA JOSEP M. XANDRI. SANT PERE DE TORELLÓ.


TINC LA CLOSCA FORTA
PUC SER D’AIGUA O TERRA
VAIG MOLT LENTAMENT
I M’AMAGO QUAN VEIG GENT.
 

      Judit i Abril    2n
 
ESCOLA JOSEP M. XANDRI. SANT PERE DE TORELLÓ.


Endevina, endevineta,
què és allò rodó
que dóna llum i escalfor?
 

Julen Rivas Leal
Biel Ruiz Haro  3r
 
ESCOLA MARE DE DÉU DEL PATROCINI.CARDONA.


Què és aquesta coseta,
freda i refredeta,
que guarda dins la panxeta
menjar, beguda, fruita i verdureta?
 

Ariadna Gener Masas
Maria Torres Barco 3r
 
ESCOLA MARE DE DÉU DEL PATROCINI.CARDONA.


Quan tu ets al llit,
Jo soc amb tu
 

Bruna i Núria  
 
ESCOLA PARC DEL GUINARDÓ




Hago remolinos
y muevo molinos.
No me puedes tocar,
pero las hojas hago volar
 

 Yeray Gómez Imbernol   2n 
 
ESCOLA GUILLEM DE CLARAMUNT


Puedo ser pequeña o grande
o tener forma de melón
pero a todos los niños les gusto un montón.
 
 

 Ariadna Prenafeta    4t 
 

ESCOLA ALBIRKA. L'ARBECA (LLEIDA)


Te puedo decir todos los dias del año
pero no tengo boca,
Además me puedes tachar
pero solo cuando toca..
 

 Martina H i Sònia   4t 
 

ESCOLA PARC DEL GUINARDÓ


Soy  pequeña
Y aunque no me alimento
Tengo energía
Y por eso me vendo
 

 GERARD PUIGDELLÍVOL 
 

 ESCOLA PRINCESA LÀSCARIS. CASSERRES




It’s a hairy fruit.
It grows in palms.
It’s brown and white. 
What fruit is it?
 

 Arnau, Mar, Ona, Paula  4t.B 
 

ESCOLA LACUSTÀRIA (LLAGOSTERA)


It’s a fruit. 
It’s yellow.
It has got green hair 
and spikes. 
What is it? 

 

 Valerio, Eric,
Francesc, Adam.  4t.B 
 

ESCOLA LACUSTÀRIA (LLAGOSTERA)


I’m a book,
I can burn a lot.
I know all the words of the world
and I’m very old.
Who am I?

 

 Martina H, Sònia Valerio, Eric,
Francesc, Adam, Isaac. 
 

ESCOLA PARC DEL GUINARDÓ





El dia 26 d'abril vaig anar a l'escola Albirka d'Arbeca, guanyadora del 1r premi. 
La Núria, mestre de P5, va explicar-me com havien treballat les endevinalles a la classe, va ser molt interessant. Gràcies!  







Aquí ens explica, en quatre ratlles, el procediment utilitzat.


Durant l’any dedico una estona a la setmana a llegir diferents tipologies de text. Aquest curs sembla que estaven ben engrescats amb un llibre d’endevinalles, per tant quan vam saber que feien el concurs vam decidir participar-hi, doncs, d’entrada la motivació ja la teníem.

Ja que la creació d’endevinalles no és fàcil per als alumnes de 5 anys, vaig decidir fer-ho de manera conjunta en petits grups.


Primer vam decidir sobre QUÈ fer l’endevinalla. Vam escollir les tres propostes més votades: el núvol, el cargol i el sol.


Ens vam distribuir en tres grups, cada un del qual pensaria tot allò relacionat amb el personatge de l’endevinalla (COLOR, MIDA, CURIOSITATS, CARACTERÍSTIQUES...)


Després vam POSAR-HO EN COMÚ i un responsable de cada grup va anar exposant a la resta el què havien estat parlant. A mesura que ho anava dient s’anotava a la pissarra.


El següent pas va ser anar CREANT poc a poc cada una de les endevinalles amb tot allò que havia anat sortint d’ells mateixos. Aquí va començar el treball de les RIMES, hi havia paraules més fàcils de rimar i altres no tant. En el cas de l’endevinalla del núvol estàvem una mica encallats i no trobàvem la rima amb la paraula “pipí”. Una de les alumnes va proposar buscar per la classe alguna cosa que rimés . I així va sortir la paraula “coixí” que vam lligar ràpidament.


La veritat és que va ser una activitat engrescadora i dinàmica en la que vam gaudir plenament durant tot el procés. I quan ens vam assabentar de que havia estat premiada una de les nostres endevinalles encara va ser doblement satisfactori.


No hi ha res més agraït en el món de l’educació que veure als alumnes engrescats A APRENDRE LLIUREMENT sense cap pressió i veure com n’és de motivador per a cada un d’ells sigui quin sigui el seu nivell d’aprenentatge.




El dia 27 d'abril vaig anar a  l'escola Gira-sol de Montmajor, guanyadora d'una menció especial. 
També vam poder crear, dibuixar, pintar i parlar. La Maria, mestre de CI, també em va fer cinc cèntims del mètode utilitzat.
Gràcies per la rebuda!









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada