CREAR UNA ENDEVINALLA


 
L'endevinalla acostuma a ser un text curt, que de manera enginyosa descriu un objecte, persona, animal o concepte. 
PER ON COMENCEM? 
Podem fer un llistat amb la descripció dels trets més característics 
del que volem que s'endevini. 
Què és? Com és? Per a què serveix? On es troba? Què ens recorda? (color, forma, textura, sabor, caràcter, aptituds, sensacions...)  
L'associem i el comparem amb altres objectes que tinguin quelcom en comú. 
A partir d'aquí construïm alguna frase. 
Ara intentem lligar part del que hem escrit, donant-li una forma atraient, tenint en compte la rima, el ritme i la musicalitat. 
No ens oblidem de la concordança de gènere i nombre! 
Una capseta: blanca / Moltes capsetes: blanques
La casa: blanca, vermella / el llibre: blanc, vermell. 
RECURSOS QUE PODEM UTILITZAR:
La descripció
ÉS UN TEMPS DE CALOR,
D'OCI I MIGDIADA,
DE PLATJA I MUNTANYA
I NIT ESTRELLADA.
L'ESTIU
La metàfora: s'utilitza una paraula per expressar-ne una altra que té certa semblança.
UNA CAPSETA BLANCA
QUE S’OBRE I NO ES TANCA.
L'OU
La personificació: identificar un objecte amb una persona.
Es pot escriure en primera persona:
PUC SER SEC O PUC SER TENDRE,
ESPANTO BRUIXES I VAMPIRS;
QUI SE'M MENJA PROU ES NOTA,
I POTS POSAR-ME AL SOFREGIT.
L'ALL 
EM PASSO LA VIDA FENT VOLTES,
CAMINANT A POC A POC,
PERÒ PER MÉS QUE CAMINO
SEMPRE ESTIC AL MATEIX LLOC.
EL RELLOTGE 
O en tercera persona: 
VA SEMPRE DE VIATGE
SENSE MALETA NI BASTÓ,
HI HA DIES QUE SEMBLA UN FORMATGE
I ALTRES UNA TALLADA DE MELÓ.
LA LLUNA 
La comparació
PLANA COM LA MÀ,
BLANCA COM LA NEU,
PARLA SENSE BOCA
I CAMINA SENSE PEUS.
LA CARTA
El joc de paraules
A VEURE SI HO ENDEVINEU! US DIRÉ, SI M'ESCOLTEU, QUE TOT EL QUE AQUÍ VEIEU ÉS TOT MEU, MEU, I MEU.
EL GAT  
SÓC RODONA COM EL MÓN
I AL BELL MIG DEL MÓN EM TROBO,
NO EM CERQUIS NI EN EL CEL NI EN LA TERRA
QUE EN L'UNIVERS MAI NO M'HI TROBO.
LA LLETRA O
Calambur: Nova agrupació de les síl·labes de les paraules per canviar-ne el significat.
TE LA DIC, TE LA DIRÉ
I TE LA REPETIRÉ
I TU NO SABRÀS EL QUE ÉS.
TELA
VA CAMINANT PAS A PAS
GRONXANT LA CUA I EL CAP.
ÉS FÀCIL D'ENDEVINAR
PERQUÈ T'HO HE DIT CLAR I CATALÀ. 
LA VACA
Paradoxa: harmonitzar termes aparentment oposats.
QUAN MÉS M'ENSABONES
MÉS M'EMBRUTES,
SI EM VOLS NETEJAR
DEIXA'M ESTAR.
L'AIGUA  
RECORDA
L’endevinalla no és una simple descripció. No ha de ser massa evident, ha de fer rumiar una mica, però tampoc ha de ser impossible d’endevinar perquè es donin poques pistes o aquestes siguin molt generals o ambigües.  
El dia 26 d'abril vaig anar a l'escola Albirka d'Arbeca, guanyadora del 1r premi. La Núria, mestre de P5, va explicar-me com havien treballat les endevinalles a la classe, va ser molt interessant. Gràcies!  


Aquí ens explica, en quatre ratlles, el procediment utilitzat.
Durant l’any dedico una estona a la setmana a llegir diferents tipologies de text. Aquest curs sembla que estaven ben engrescats amb un llibre d’endevinalles, per tant quan vam saber que feien el concurs vam decidir participar-hi, doncs, d’entrada la motivació ja la teníem.

Ja que la creació d’endevinalles no és fàcil per als alumnes de 5 anys, vaig decidir fer-ho de manera conjunta en petits grups.


Primer vam decidir sobre QUÈ fer l’endevinalla. Vam escollir les tres propostes més votades: el núvol, el cargol i el sol.


Ens vam distribuir en tres grups, cada un del qual pensaria tot allò relacionat amb el personatge de l’endevinalla (COLOR, MIDA, CURIOSITATS, CARACTERÍSTIQUES...)


Després vam POSAR-HO EN COMÚ i un responsable de cada grup va anar exposant a la resta el què havien estat parlant. A mesura que ho anava dient s’anotava a la pissarra.


El següent pas va ser anar CREANT poc a poc cada una de les endevinalles amb tot allò que havia anat sortint d’ells mateixos. Aquí va començar el treball de les RIMES, hi havia paraules més fàcils de rimar i altres no tant. En el cas de l’endevinalla del núvol estàvem una mica encallats i no trobàvem la rima amb la paraula “pipí”. Una de les alumnes va proposar buscar per la classe alguna cosa que rimés . I així va sortir la paraula “coixí” que vam lligar ràpidament.


La veritat és que va ser una activitat engrescadora i dinàmica en la que vam gaudir plenament durant tot el procés. I quan ens vam assabentar de que havia estat premiada una de les nostres endevinalles encara va ser doblement satisfactori.


No hi ha res més agraït en el món de l’educació que veure als alumnes engrescats A APRENDRE LLIUREMENT sense cap pressió i veure com n’és de motivador per a cada un d’ells sigui quin sigui el seu nivell d’aprenentatge.


El dia 27 d'abril vaig anar a  l'escola Gira-sol de Montmajor, guanyadora d'una menció especial.  També vam poder crear, dibuixar, pintar i parlar. La Maria, mestre de CI, també em va fer cinc cèntims del mètode utilitzat. Gràcies per la rebuda! 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada